Moottorin jäähdytysjärjestelmän huolto ja korjaus

Etusivu » Moottorin jäähdytysjärjestelmän huolto ja korjaus

Volkkarihuolto tarjoaa kattavan jäähdytysjärjestelmän diagnostiikan ja korjauksen VAG-konsernin autoille (Audi, Skoda, Volkswagen, Seat, Cupra). Toimimme Helsingin Viikissä, ja meiltä saat luotettavaa palvelua kaikissa jäähdytysjärjestelmään liittyvissä huolloissa ja vioissa. Soita meille ja varaa aika huoltoon.

Yleiset jäähdytysjärjestelmän viat

Merkkejä jäähdytysjärjestelmän viasta ovat:

  • jäähdytysnesteen vuoto,
  • moottorin ylikuumeneminen tai alilämpötila,
  • nesteen haju tai höyry konepellin alta,
  • nesteen tasojen nopea lasku.

Vuodon mahdolliset syyt:

  1. Letkujen tai liitosten vuoto.
  2. Halkeamat jäähdyttimessä tai paisuntasäiliössä.
  3. Kuluneet tiivisteet ja liittimet.
  4. Vialliset tyhjennysventtiilit tai korkit.

Järjestelmän tiiveys tarkistetaan paineistetulla testilaitteella (0,05–0,07 MPa). Jos järjestelmä ei pidä painetta tai vuoto havaitaan, osat korjataan tai vaihdetaan. Pienet vuodot voidaan joskus paikata tilapäisesti tiivistysaineella, mutta Volkkarihuollossa suosittelemme aina perusteellista korjausta ja koko järjestelmän huuhtelua.

Jos vuoto ilmenee vesipumpun tyhjennysreiästä, pumppu on irrotettava ja korjattava tai vaihdettava. Reiän tukkiminen aiheuttaa nesteen pääsyn laakereihin, mikä johtaa vaurioon.

Moottorin ylikuumenemisen syitä:

  • Liian vähän jäähdytysnestettä.
  • Vesipumpun hihna löysällä tai poikki.
  • Tukkeutunut jäähdytin tai vesikanavat.
  • Rikkinäinen termostaatti tai puhallin.
  • Vesipumpun siipipyörän vaurio.

Ylikuumeneminen voi johtaa moottorivaurioon, tiivisteiden pettämiseen, paineen nousuun, öljynpaineen laskuun ja jopa männän juuttumiseen. Jos lämpömittari nousee normaalista, tule välittömästi Volkkarihuoltoon Viikkiin tarkistukseen.

Vesipumpun hihnan luistaminen:

Liian löysä, kulunut tai öljyinen hihna ei pyöritä pumppua kunnolla. Oireita ovat mm. akun vajaalataus ja epävakaat sähköjärjestelmät. Hihnan kiristys säädetään mittalaitteella. Liian kireä hihna kuluttaa laakereita ja lyhentää käyttöikää.

Jäähdyttimen puhdistus:

Tukkeumat näkyvät usein silmämääräisesti. Ne poistetaan harjalla, vedellä ja paineilmalla. Sisäiset tukokset poistetaan kemiallisella jäähdytysjärjestelmän huuhtelulla.

Moottorin alilämpötila:

Usein termostaatin vika aiheuttaa, että neste ei lämpene riittävästi. Tämä kuluttaa moottorin osia ja heikentää voitelua. Ongelma ratkeaa termostaatin vaihdolla.

Jäähdytysnesteen vaihto:

Suositellaan 2 vuoden välein tai 60 000 km välein. Käytämme valmistajan suositusten mukaisia nesteitä, jotka soveltuvat Suomen olosuhteisiin. Vältä veden käyttöä, erityisesti jos autossa on alumiininen jäähdytin.

Jäähdytysnesteen vaihdon vaiheet:

  1. Avaa paisuntasäiliön korkki.
  2. Avaa lämmityslaitteen venttiili.
  3. Tyhjennä neste jäähdyttimestä ja moottorilohkosta.
  4. Huuhtele järjestelmä vedellä.
  5. Täytä järjestelmä uudella jäähdytysnesteellä.

Volkkarihuolto Helsinki Viikissä palvelee kaikissa jäähdytysjärjestelmän huoltotarpeissa. Olemme erikoistuneet VAG-autoihin (Audi, Skoda, Volkswagen, Seat, Cupra) ja tarjoamme asiantuntevaa apua kaikissa jäähdytysongelmissa. Soita meille ja varaa aika tarkastukseen tai huoltoon!

Leave a Reply

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *