Tietoa DSG-7 0B5 (DL501) -vaihteistosta
DL501 on 7-vaihteinen kaksoiskytkinrobottivaihteisto, jonka VAG-konserni kehitti yhdessä Borg Warnerin kanssa erityisesti Audille. Vaihteiston erityispiirteenä on moottorin pitkittäinen asennus.
DSG-7 0B5 asennetaan vain tehokkaisiin Audi-malleihin, joissa on neliveto. Audilla DSG-vaihteistot tunnetaan nimellä S-tronic.
0B5-vaihteisto on melko luotettava yksikkö, joka kestää suuren vääntömomentin (jopa 550 Nm) ja tarjoaa pitkän käyttöiän.
Volkswagen-konsernin mallit:
- Audi A4 (B8, B9)
- Audi A5 (8T, F5)
- Audi A6 (C7, C8)
- Audi A7 (C7, C8)
- Audi Q5 (8R, FY)
- Audi S4, S5, S6, S7
Käytetään tehokkaissa nelivetoisissa Audi-malleissa.
DSG-7 0B5 (DL501) -viat
Vaikka VAG on jatkuvasti parantanut tätä vaihteistoa, 0B5 ei ole täydellisen luotettavuuden esimerkki. Asiakkaat hakeutuvat huoltoomme yleisesti seuraavien ongelmien vuoksi:
- Luistaminen ja nykiminen, jotka johtuvat kytkimen kulumisesta
- Melua ja tärinää, jotka liittyvät kaksoismassavauhtipyörän toimintahäiriöihin
- Hätätila, joka johtuu mekatroniikan viasta
- Vaihteiden katoaminen ja ajokyvyn menetys, joka johtuu reduktorin rikkoutumisesta
Kytkimen ja kaksoismassavauhtipyörän kohdalla vaihto on useimmiten tarpeen niiden luonnollisen kulumisen vuoksi, joten kyseessä on suunniteltu huoltotoimenpide.
Ohjausyksikön ja mekaanisten osien kohdalla tilanne on erilainen. Nämä komponentit hajoavat yleensä väärän käytön tai muiden moduulien vikojen vuoksi. Esimerkiksi kulunut kytkin saastuttaa vaihteistoöljyn, mikä voi johtaa mekatroniikan rikkoutumiseen. Tällaisissa tapauksissa vastuu on täysin ajoneuvon omistajalla.
Määräaikaishuolto on paras tapa välttää kalliita korjauksia.
DSG-7 0B5 Korjaus
- DSG-7 0B5 korjauksen hinta
DSG-7 0B5 -vaihteiston korjauskustannukset riippuvat tarvittavien korjaustoimenpiteiden laajuudesta. Tarkempi kustannusarvio voidaan antaa puhelimitse.