DSG vaihteiston korjaus Helsinki Viikki

Etusivu » DSG vaihteiston korjaus Helsinki Viikki

DSG – Direct Shift Gearbox englanniksi tai Direkt Schalt Getriebe saksaksi – on kaksoiskytkimellä varustettujen esivalintatoimisten robottivaihteistojen perhe.

Miksi ”esivalintatoiminen”? Koska vaihteiston rakenteessa yhdistyvät kaksi vääntömomentin siirtopiiriä: toinen parillisille ja toinen parittomille vaihteille. Voimaa siirrettäessä yhden piirin kautta toinen on jo valmiiksi kytketty seuraavalle vaihteelle, mutta pyörii vapaasti. Oikealla hetkellä vääntömomentti siirtyy tälle piirille. Tämä mahdollistaa lähes välittömän vaihteenvaihdon ja parhaan mahdollisen kiihtyvyyden.

Periaatteessa DSG-vaihteistossa insinöörit onnistuivat yhdistämään kaksi mekaanista vaihteistoa, joiden vaihteenvaihdosta vastaa ohjausyksikkö nimeltään mekatroniikka. Kuten kaikilla teknisillä ratkaisuilla, myös DSG:llä on sekä etuja että haittoja. Lue lisää tämän vaihteiston eduista ja haitoista täältä.

Lisätietoa kaksoispiirijärjestelmän toiminnasta löytyy seuraavasta videosta.

DSG-korjaus

DSG-vaihteistojen tyypit ja luokat

Alun perin tämä vaihteisto kehitettiin Volkswagen-konsernille Borg-Warnerin insinöörien toimesta (DSG-6 DQ250 ”märällä” kytkimellä). Myöhemmin kehitystyöhön liittyi LUK, jonka kanssa luotiin ja otettiin sarjatuotantoon DSG-7 DQ200 ”kuivalla” kytkimellä.

Nykyään DSG-vaihteistot voidaan jakaa kahteen päätyyppiin: ”märkiin” ja ”kuiviin” kytkimen tyypin ja sijainnin perusteella sekä 6- ja 7-vaihteisiin vaihteiden määrän mukaan.

Ainoa 6-vaihteinen ja samalla ”märkä” vaihteisto on DSG-6 DQ250. Ainoa ”kuiva” vaihteisto on DSG-7 0AM / 0CW (DQ200). Kaikki muut 7-vaihteiset DSG-vaihteistot ovat ”märkiä”, eli niiden kytkin toimii yhteisessä öljykierrossa.

Mitä DSG-korjaus tarkoittaa?

On tärkeää huomata, että kaikki VAG-konsernin robottivaihteistot koostuvat kolmesta pääosasta:

  • Mekaaninen osa – vaihteiston runko. Tämä on vaihteiston pääkomponentti, joka sisältää akselit, hammaspyörät, laakerit, vaihteenvalitsinhaarat ja muut mekaaniset osat.
  • Kytkin. Tämä osa vastaa moottorin vääntömomentin siirrosta vaihteistoon.
  • Mekatroniikka. Tämä on DSG:n elektrohydraulinen ”aivot”. Se vastaanottaa tietoja eri antureilta ja ohjaa vaihteenvaihtoa sekä vaihteiston toimintaa.

Tästä syystä DSG-korjaus voi tarkoittaa eri osien kunnostusta riippuen viasta. Tarkka vikaluettelo ja kustannukset voidaan määrittää vain ammattitaitoisella diagnostiikalla, joka suoritetaan kokeneen asiantuntijan ja erikoislaitteiden avulla. Yleisimmät korjaustoimenpiteet ovat seuraavat:

Keskeiset huoltotoimenpiteet

  • Kytkimen vaihto
  • Mekatroniikan korjaus
  • Vaihteiston kunnostus
  • Kaksimassavauhtipyörän vaihto
  • Vaimentimen korjaus
  • Tiivisteiden vaihto
  • Öljynvaihto
  • Vaihteiston sopeutus

DSG-kytkimen vaihto

Viat ja oireet

Kytkin kuluu ajan myötä luonnollisen mekaanisen kulumisen vuoksi. Tämän prosessin hidastaminen on mahdollista vain oikeanlaisella ajotavalla. Toisaalta aggressiivinen ajotyyli voi huomattavasti nopeuttaa kytkimen vaurioitumista. Kytkimen vaihdon tarpeesta kertovat seuraavat oireet:

  • Vaihteenvaihdon viivästykset tai luistatukset
  • Kiihtyvyyden heikkeneminen
  • Öljyjäljet vaihteiston rungossa

Märkäkytkimen osalta yleensä vaihdetaan vain kitkalevyt, eikä koko kytkinmoduulia.

Usein kytkimen vaihdon yhteydessä suositellaan myös kaksimassavauhtipyörän vaihtoa, sillä sen ja kytkimen käyttöikä on suunnilleen sama. Jos kuluvaa vauhtipyörää ei vaihdeta ajoissa, se voi johtaa uuden kytkimen nopeutettuun kulumiseen, vaihteiston lisävaurioihin ja tarpeeseen tehdä korjaus uudelleen.

DSG-mekatroniikan korjaus

Vikojen oireet

Mekatroniikka (ohjausyksikkö) vioittuu useimmiten muiden vaihteiston osien ongelmien tai myöhästyneen/puutteellisen huollon vuoksi. Esimerkiksi vahvasti saastunut öljy voi tukkia solenoidit, tai jumittunut vaihdehaarukka voi aiheuttaa hydraulijärjestelmän vaurioitumisen.

Milloin mekatroniikan korjaus voi olla tarpeen?

  • Selkeät nykäykset vaihteenvaihdon yhteydessä
  • Auto nykii liikkeelle lähdettäessä ja kiihdytettäessä
  • Vaihteisto siirtyy vikatilaan, kojelaudassa syttyy huoltoavain
  • Vaihteisto ei vaihda vaihteita ollenkaan

Joskus mekatroniikan korjaamisen sijaan on kannattavampaa vaihtaa se vastaavaan yksikköön toisesta autosta. Tässä tapauksessa se täytyy ehdottomasti ohjelmoida ajoneuvon mukaisesti.

DSG:n peruskorjaus

Viat

Peruskorjauksella tarkoitetaan mekaanisen osan (vaihteiston) täydellistä purkamista, viallisten osien tarkastamista ja vaihtamista. DSG-vaihteistoissa yleisimmät viat ovat:

  • Ensisijaisen ja toissijaisen akselin laakerien kuluminen
  • Vaihdehaarukan rikkoutuminen

Vaihteiston purkaminen voi olla tarpeen myös järjestelmän perusteellista puhdistusta varten, esimerkiksi kulumistuotteiden poistamiseen tai sisäisen suodattimen vaihtamiseen.

Huomioitavaa on myös, että minkä tahansa edellä mainitun toimenpiteen jälkeen järjestelmän sopeutus (adaptaatio) on välttämätöntä. Joissakin tapauksissa DSG:n sopeutus voi poistaa vaihteiston toimintahäiriöiden oireet ilman mekaanista korjausta.

2 Comments

Leave a Reply

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *