On huomattava, että kytkin vaurioituu luonnollisen fyysisen kulumisen vuoksi. Tämän prosessin hidastaminen on mahdollista vain oikealla auton käytöllä. Tietenkin kytkin voidaan helposti "tappaa" aggressiivisella ajotavalla. Tärkeimmät oireet moduulin vaihtamiseksi ovat seuraavat:
Mitä tulee "märkään" kytkimeen, tässä on sopivaa puhua korjauksesta, koska useimmiten vaihdetaan vain kitkapaketit eikä kokonainen kokoonpano.Usein on järkevää vaihtaa kaksoismassavauhtipyörä samanaikaisesti kytkimen vaihdon kanssa, koska näiden osien käyttöikä on suunnilleen sama. Kun toinen niistä on täysin kulunut, toinenkin on "rajalla". Jos "tuhoutunutta" vauhtipyörää ei vaihdeta, se johtaa uuden kytkimen nopeutettuun kulumiseen, lisävaurioihin vaihteistossa ja myöhempiin korjauksiin.
Vaihteiston ohjausyksikön eli mekatroniikan hajoaminen tapahtuu yleensä muiden vaihteiston osien vioista tai epäsäännöllisestä/laaduttomasta huollosta. Esimerkiksi DSG vaihteiston tyyppivikana on tilanne, jossa likainen öljy rikkoo tiivisteen sihdin, joka tukkii solenoidin. On myös muita mahdollisia rikkoutumisen syitä. Korjaus saattaa olla tarpeen seuraavien pääoireiden perusteella:
On myös huomattava, että joskus voi olla järkevämpää vaihtaa mekatroniikka samanlaiseen osaan toisesta autosta sen sijaan, että sitä korjataan. Tässä tapauksessa tarvitaan pakollinen ohjelmointi kyseiseen autoon.